banner

Uznávaný odborník Cuzzolin školí české trenéry a vypráví o NBA

ČBF pořádá v roce 2018 druhý ročník kurzu BASKETBALL STRENGTH & CONDITIONING, jehož odborným garantem a členem lektorského sboru je Francesco Cuzzolin – první Evropan v historii, který pracoval jako kondiční trenér v NBA (Toronto Raptors).

 

 

Letos probíhá druhý ročník speciálního semináře BASKETBALL STRENGTH & CONDITIONING. Jaké máte zkušenosti s českými trenéry?

Je skvělé, že se basketbalová federace v Česku snaží pomáhat trenérům v jejich vzdělání a přiváží do Česka odborníky na přednášky a kliniky. Teď se to může zdát jako zbytečné, ale v budoucnu se to určitě projeví. Trenéři budou své znalosti přenášet na hráče a ti se potom budou víc a víc zlepšovat. Je to velká příležitost pro místní trenéry. Český basketbal má velký potenciál a záleží jen, jak s ním naloží.                   

 

Pojďme se bavit o nejlepší lize světa. Jak byste popsal cestu, kterou jste se dostal do NBA?

Pokud milujete basketbal, tak tvrdě pracujete pro to, abyste se tam jednou dostali. Já jsem pracoval dlouho pro evropské týmy, a pak jsem konečně dostal šanci. Všichni mě sledovali, protože jsem byl prvním Evropanem v historii, který se stal součástí trenérského štábu v NBA. Je to prostě úžasný svět s nejlepšími týmy a nejlepšími hráči. Má extrémně náročný program, kvůli kterému létáte po Americe tam a zpátky. Měl jsem obrovské štěstí, protože jsem dostal šanci pracovat s těmi nejlepšími sportovci na světě. Spoustu jsem jich navíc už znal, protože v Torontu bylo tehdy hodně Evropanů. Vedl jsem třeba Josého Calderona, Andreu Bargnaniho, Rašo Nestěroviče, Hedo Turkogla a spoustu dalších. Abych byl upřímný, tak mám moc rád evropský basketbal, Euroliga má vždy skvělou atmosféru, na každém zápase hodně záleží, což v NBA úplně neplatí. Napětí je v Evropě větší, ale být součástí světa NBA je prostě jedinečné a budu si to pamatovat do konce života.

 

Jak se NBA v posledních letech změnila?

Skončil jsem tam v roce 2011, což není tak dlouho. Není to úplně tak, že by se tolik měnila, ale hráči jsou podle mého názoru pořád lepší a lepší. Hlavně fyzicky jde NBA pořád nahoru, technicky už tolik ne, ale silově, rychlostně je to naprosto neporovnatelné s minulostí. Navíc se pořád zvyšuje počet zahraničních hráčů a z NBA je už teď opravdu celosvětová globální soutěž. Zápasy jsou vysílány po celém světě, pozornost přináší i spoustu inovací, když se k NBA snaží připojit všemožné firmy. Úroveň NBA půjde v budoucnu určitě stále nahoru.

 

Co musíte umět, abyste se dostali do NBA jako hráč?

Musíte být dobří ve všem. Je třeba být rychlý, explozivní, musíte mít spoustu herních dovedností, ale také to potřebujete mít srovnané v hlavě. Do NBA se prosadí jen velké osobnosti a ty největší osobnosti jsou potom hvězdy. Dá se říct, že ti nejlepší z týmových sportů jsou v NBA.

 

Jak se díváte na to, že Češi mají v NBA Tomáše Satoranského?

Česko umělo v minulosti vytvářet dobré hráče, kteří jsou schopni hrát v těch nejlepších ligách. Pak stačí jedna osobnost, která sport i v malé zemi dokáže zpopularizovat. U nás v Itálii je to Marco Belinelli, který hrál na konci sezony výborně za Philadelphii. Bohužel se letos tolik nedařilo Gallinarimu v Los Angeles Clippers. Dřív hrál dobře Bargnani, nebo Gigi Datome. Když máte v NBA úspěšného hráče, tak dokáže úplně strhnou pozornost fanoušků, i když by ligu normálně nesledovali. Pro basketbal v Česku je skvělé, že Tomáš v NBA hraje a letos měl i velmi dobrou sezonu, protože malí basketbalisté ho sledují, kupují si jeho dresy, imitují ho, prostě chtějí být jako on. Pro celý basketbal v tak malé zemi je to velmi důležité mít někoho, jako je Satoranský.

 

Jakou máte nejlepší historku z působení v NBA?

Historek mám velkou spoustu. Měl jsem možnost pracovat s velkou spoustou skvělých hráčů. Poznal jsem skvělé osobnosti jako třeba Andreje Kirilenka, Manu Ginóbiliho a mnoho dalších. Nechci prozrazovat na hráče nic konkrétního, ale můžu říci, že za každým hráčem je velká osobnost a každý hráč má svůj příběh, jak se dostal do NBA. Každý měl jiné dětství, jinou rodinu, jinou cestu k basketbalu. Myslím si, že to, jaký měli hráči životní příběh, se později částečně projevuje v jejich hře.

 

Porovnejte současné hvězdy NBA Janise Adetokunba a LeBrona Jamese.

Nerad porovnávám hráče, protože každý je výjimečný v něčem jiném. Oba dva jsou skvělí, o tom není žádných pochyb. Když se porovnávají hráči, tak se hledá, v čem je jeden špatný. Rád chválím hráče za to, v čem jsou silní a to, že se třeba oni dva dostali tak vysoko, je proto, že tvrdě pracovali na svých slabých stránkách. Nemají to zadarmo, že jsou tak skvělí, tvrdě si to oddřeli.

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

HomeCredit

HomeCredit
Společnost Home Credit a. s. je českou nebankovní institucí, která se specializuje na spotřebitelské financování. Poskytuje je zejména formou nákupu na splátky, úvěrových či kreditních karet či hotovostních úvěrů. www.homecredit.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

Deník

Deník
Zprávy a publicistika z regionů České republiky i ze světa. Deník

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

Basketmag.cz

BASKET Magazín je jediným tištěným médiem, které je v Česku a na Slovensku zaměřeno na basketbal. Webový portál BASKETMAG.CZ nabízí denní informace ze světa basketbalu.Basketmag.cz

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

PARTNEŘI ČBF

Czechtourism

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Asosiace školských sportovních klubů

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR